lørdag 13. mars 2010

Mens vi venter på Power Tap's Joule 2.0 computer

Joule 2.0


Jeg tror at flesteparten som har kjørt en stund med SARIS sin Powertap er strålende fornøyd. Systemet er meget nøyaktig og enkelt i bruk. Sammenlignet med den lang dyrere SRM kranken gir den nesten samme nøyaktighet samt den er enklere å kalibrere. Powertap gir deg mulighet til å kalibrere computreren direkte med wattnavet. Med andre ord står sykkelen rolig og det ikke er noe trykk på krankarmene, og computeren viser 0 er powertappen korrekt kalibrert. Viser den f.eks 10 watt kan den ved et tasttrykk nullstilles. Ved SRM sitt system vil computeren alltid vise 0 ved oppstart. For å vite at SRM kranken er kalibrert må en henge en vekt i krankarmen (f.eks 5 kg) for å se at computeren viser den korrekte vekten som er festet. Ganske tungvint når en er en mosjonist/turrytter. Proffesjonelle utøvere har selvfølgelig driftige mekanikkere som tar seg av dette. Jeg vil alikevl påpeke at SRM kranken regnes som en av de beste wattmålerne som finnes. Det er også de som har vært lengst på markedet.

Det er en ting som har irritert meg på SARIS sin Powertap, og det er deres computer. Joda den er gul, liten og forholdsvis pen å se på. Men det er en del utfordringer med den. Den kan kun vise tre visninger i displayet. For min egen del bruker jeg live watt, speed og kadens som standardinnstillinger.




Dagens computer







Skal jeg endre disse visningene sålar det seg gjøre men det kreves konsentrasjon og en heftig "trykking/knoting" på computeren. Når en kjører for eksempel et 20 minutters drag vil en gjerne se watten en kjører på, fart og kadens. Siden watten er varierer fra sekund til sekund kan det være greit å ha kontrollen på snittwatten for draget, man vil vite hvor lang tid en har igjen av intervallen, ta en titt på pulsen etc. Alt dette kan en gjøre men det kreves som nevnt en del "trykking og knoting". Når en ligger på syregrensen og gjerne sammen med 15 andre so også ligger på syregrensen kan det være greit å ha begge hendene på styret og fokusere på selve intervallen istedet for å leke akrobat på sykkelen.

Det er også masse informasjon som ikke computeren gir deg. Denne informasjonen får du ikke før du har kommet hjem og lastet opp filen til hjemmecomputeren din. Jeg kan nevne:
  • Normalisert watt
  • TSS (training stress score)
  • IF (intensitets faktor)
  • Høydeprofil (dette har ikke den gamle computeren)
  • Watt kontra kilo du kjører på der og da eller i snitt for intervallen (kanskje ikke så viktig der og da men alikevel interssant).
Alt dette har den nye Joule 2.0 computeren. Den eneste mangelen jeg har funnet så langt for at den skal være 100% er GPS. Her har produsenten sakt at de har ofret dette både med tanke på pris og batterilevetid.

Vi som bruker Powertap i dag har gledet oss som unger til denne skulle komme nå i mitten av mars måned. Fikk denne uken beskjed om at den ikke vil være tilgjengelig for oss forbrukere før i mitten av april. Det er visst bare å smøre seg med tolmodighet. Jeg ser at Thor Hushovd og rsten av Cervelo test team kjører med den nå så alt skal være i skjønneste orden. Jeg håper bare at det ikke blir ytterligere forsinkelser for oss vanlige dødlige.

Jeg kommer tilbake med en ordentlig test av computeren så snart jeg får kjørt med den.

Vil du lære mer om den nye JOULE 2.0 computeren kan du sjekke den ut her:

http://www.saris.com/p-377-Joule.aspx?skinid=2

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar